🔴 NYHET - KNIPKULOR m m

 

Knipkulor - som de flesta kvinnor bör använda regelbundet

 Knipträning förebygger och minskar risken för urinläckage och livmodersframfall

 Extra bonus är när du har övat upp dina slidmuskler, så kommer du även att kunna få starkare orgasmer. Det är också möjligt att din sexlust ökar i och med att du så ofta fokuserar på dina slidmuskler. 

 

När skall jag börja använda knipkulor?

Bäst är att börja använda knipkulor innan du får problem med inkontinens men det är vanligt att man inte börjar träna förrän problemen är ett faktum. Men oavsett i vilken ålder du börjar träna med knipkulor så ger träningen alltid god effekt på inkontinensproblem och förbättrar också ofta sexlivet.

Drygt 500 000 svenska kvinnor har idag någon form av inkontinensbesvär. Om man tar detta i beaktning så är det nog inte fel att påstå att de flesta kvinnor bör börja träna sin bäckenbottenmuskulatur redan i ett tidigt skede av livet. Du har större chans att lyckas förebygga problem om du börjar träna i tid. Vare sig du är ung eller gammal. Vare sig du redan har börjat få problem eller ej.

Om du precis har fött barn så är det extra viktigt att börja träna din bäckenbottenmuskulatur. Inkontinens är vanligare hos kvinnor som har fött barn men även övervikt och ålder spelar naturligtvis in. När du väljer dina första knipkulor så är det viktigaste att tänka på att de är gjorda av ett hudvänligt material vilket alla knipkulor hos oss är.

Kan knipkulorna fastna?

Nej kulorna försvinner inte in i kroppen och börjar vandra in i livmodern. Däremot kanske du får hoppa en stund om du inte når utdragssnöret.

Silikon

Silikonmaterial är mycket hudvänligt och passar bra för dig som är allergisk eller är känslig. De är också lätta att hålla bakteriefria då även snöret är täckt med silikon. Dessa kulor är ofta ljudisolerade för att de även ska kunna användas bland andra människor utan att det märks.

Glidmedel

Använd alltid ett glidmedel för att underlätta införandet av knipkulorna, samt för att förhindra irritation i slidan. Vi erbjuder tre olika glidmedel - två vattenbaserade och ett med silikon för extra känsliga slemhinnor.

Observera att silikonkulor kan reagerar med silikonglidmedel, men om man har extra känsliga slemhinnor och måste använda vårt silikonbaserade glidmedel så bör kulorna tvättas av direkt efter användning.

Skötselråd

Var noga med din hygien så att du undviker infektioner. Tvätta dina knipkulor med ljummet vatten och någon antiseptisk, bakteriedödande lösning för att vara säker på att slippa bakterier. Vi erbjuder Clean By Nature.

Träningsprogram för knipövningar

Vid köp av knipkulor här så skickar vi alltid med ett informationsblad med instruktioner och informaton om hur du kan träna din bäckenbottenmuskulatur och hur du sköter om dina kulor. Det finns olika sätt att träna beroende på om fokus ligger på styrka, uthållighet eller snabbhet i musklerna.

Målsättningen bör vara att träna varje dag och att försöka förlänga tiden som du kan hålla kvar knipkulan i slidan i stående ställning. Tänk att det inte behöver vara ett mått på hur vältränad bäckenbotten du har utan det har också betydelse hur trång du är om kulan stannar kvar i slidan eller inte.

Knipkulor under graviditet 

Det är inget hinder att använda knipkulor under din graviditet, men var extra noggrann med rengöringen och hygienen så att bakterier inte förs in i vaginan. Var också noga med vilket material du väljer på dina knipkulor. Vi rekommenderar våra knipkulor i silikonmaterial som är garanterat fritt från eftalater och säkert för ditt barn. Starka och vätränade bäckenbottenmuskler kommer att vara till bra nytta för dig hela vägen. Under graviditeten hjälper en stark bäckenbotten dig att bära den ökade vikten och pressen som barnet utgör. Vid förlossningen har du god hjälp av muskulaturen när barnet ska krystas fram. 

Knipkulor efter förlossning

Vänta med att använda knipkulor efter förlossningen tills dess att du är helt läkt och fått godkännande av din barnmorska vid efterkontrollen. Knipövningar utan kulor kan du dock göra direkt så att du får bästa möjliga återhämtning och styrka i din bäckenbotten.

 

Mer information finns längre ner på sidan.

 

 

Ligg ner

Första gångerna du provar knipkulor så rekommenderar vi att du lägger dig på rygg på sängen med lätt böjda ben och för in kulorna i slidan. Glöm inte att ha glidmedel på kulorna, samt även lite i slidöppningen för att underlätta införandet samt för att förhindra irritation i slidan.

Avspänd och lugn

För att underlätta avslappningen i musklerna tänk på att andas lugnt och ta djupa andetag. Viktigt att bara försöka spänna bäckenbottenmuskulaturen, inte magen, låren, käkarna eller andra kroppsdelar.

Stående knip

När du blivit mer van så kan du se om du kan hålla kvar kulorna stående, därefter kan du börja röra på dig en kortare stund.

Knipkulor hjälper dig

Då det kan vara svårt att lära sig rätt teknik, så används knipkulor som hjälpmedel och ser till att du kniper rätt. Kulorna gör också din träning mer effektiv. Knipövningarna hjälper till att få bättre känsla för bäckenbottens funktion och ger bättre kroppskännedom.

Knipövningar

Vid köp av knipkulor från oss finns ett träningsprogram med. Träna t ex i korta sekvenser om ca 2-4 sekunder genom att lyfta upp och dra in bäckenbottenmuskulaturen samt ändtarmens slutmuskel, och vila därefter ca 10 sekunder innan du kniper igen.

Du kniper alltså försiktigt ihop slutmuskel runt ändtarmen och fortsätt knipa framåt längs slidan och upp mot urinröret. Lyft inåt och uppåt mot naveln. (Tänk dig att du drar upp en dragkedja från ändan och uppåt).

Beroende på hur van du är så kan du hålla på ca 5-15 minuter. Om du får mycket träningsvärk i början så kan du dra ner på tiden och öka allteftersom. Om träningsvärk uppstår så kan den kännas ungefär som mensvärk.

När du blir mer van

För mer avancerade övningar kniper du med maximal kraft och håll kvar i ca 5 sekunder. Slappna av lika länge och upprepa detta kraftigare knip ca 10 gånger. Vanligtvis så orkar man inte hålla kvar kraften genom hela knipet, men uthålligheten ökar desto mer du tränar. För att ytterligare avancera övningarna kan du lyfta tyngder eller vad du har till hands samtidigt som du kniper.

Hur ofta ska man knipa?

Om du vill förebygga problem och förbättra din bäckenbottenmuskulatur så rekommenderas knipövningar varje dag, helst 2 gånger om dagen i 8-20 veckor, för att därefter träna några gånger i veckan. Tänk på att muskelstyrka är färskvara och du behöver träna regelbundet för att bibehålla den styrka och spänst som du uppnått.

Om du redan har problem med läckage

Då bör du träna minst 4 gånger per dag.

 

Lis Jacobsson, Lustjakt

Drift & produktion: Wikinggruppen

Produkten har blivit tillagd i varukorgen